Erävaunun omistamisen kulut
Harva harrastusväline yllättää positiivisesti sen aiheuttamien ylläpitokustannusten suhteen. Ensimmäinen yllätys omalla kohdalla oli täyskaskon hinta. Kun myyjä mainitsi täyskaskon hinnaksi 89€, kuvittelin sen olevan kuukausihinta. Kyseessä olikin vuosikustannus.
Koska Erävaunu on mahdollista tilata alle 750kg painavana o1 perävaununa, sen vakuutushinta on huomattavan alhainen. Matkailuautoja kurittavat verot eivät koske o1 majoitusperävaunua lainkaan, eikä näin kevyttä perävaunua tarvitse katsastaa, vaikka siinä onkin jarrut. Ostohinnan jälkeen juoksevat kustannukset muodostuvat siis ainoastaan vetämiseen tarvittavasta polttoaineesta, keittiön kaasusta ja webaston dieselistä.
Vedän tällä hetkellä Erävaunua Skoda Fabialla. Se on vetoautona pienuutensa puolesta melkeinpä huvittava, mutta toimii tehtävässä aivan hyvin. Rekisteriotteen mukaan Fabialla saa vetää 1100kg jarrulista peräkärryä, joten alle 750kg kärry ei ole mikään ongelma. Fabia on ilman kärryä hyvin pieniruokainen. Keskikulutus on noin 5 litraa / 100km. Testireissujen perusteella Erävaunun vetäminen lisää kulutusta tähän päälle 3-4 litraa / satasella. Isommalla autolla kulutuksen lisäys on tietenkin maltillisempi.
Kulutusta seuratessa näkyy kuinka ajonopeus on kulutuksen tärkein muuttuja. Nopeuden nostaminen 80 km/h keskivauhdista 100 km / h vauhtiin hörppii ainakin litran lisää satasella. Vastaavanlainen nousu tapahtui myös sähköautolla vetäessa mikä kertoo siitä kuinka paljon ilmanvastus vaikuttaa kulutukseen.
Yhden polttimen kaasuliesi kuluttaa kaasua suurusluokaltaan 130g/h, joten sekään ei kukkaroa räjäytä. Viiden litran dieselkannulla puolestaan pyörittää webastoa useamman reissun. Webasto kuluttaa polttoainetta 0.1-0.6 / h. Kokemukseni mukaan noin vartin polttaminen lämmittää pienen makuutilan pakkaselta t-paitalämpötiloihin, enkä ole käyttänyt lämmitintä nukkuessa vielä kertaakaan.
Voidaan siis sanoa, että hankintahinnan nielaisemisen jälkeen Erävaunun omistaminen on yllättävänkin edullista mihin tahansa muuhun matkustusmuotoon verrattuna.